SEJAK beberapa bulan yang lalu, kita telah melihat pelbagai episod menarik mengenai kes-kes pencemaran alam sekitar.
Maka kegigihan Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar turun padang sewajarnya diberi pujian.
Kepimpinan melalui teladan yang beliau tunjukkan sewajarnya dijadikan ikutan oleh semua pegawai Jabatan Alam Sekitar (JAS).
Dalam masa yang sama, Timbalan Perdana Menteri selaku pengerusi jawatankuasa Kabinet berkaitan alam sekitar juga telah menegaskan pentingnya pelaksanaan projek-projek Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9) tidak menyebabkan masalah pencemaran alam yang berterusan.
Bagaimanapun matlamat kerajaan akan terbantut oleh sikap buruk segelintir penjawat awam yang suka melengah-lengahkan kerja, lari daripada tanggungjawab, menindas kakitangan bawahan, menyorok maklumat dalaman mengenai skandal atau pun kejadian buruk dalam jabatan dengan tujuan kononnya untuk menjaga imej jabatan dan kepentingan individu tertentu dan sebagainya.
Sebagai agensi penguat kuasa mengawal masalah pencemaran alam sekitar, tugas dan amanah yang berat ini sewajarnya dilaksanakan dengan berhemah, adil dan saksama.
Penguatkuasaan sewajarnya dilakukan secara konsisten, bukan secara bermusim atau secara ‘memadamkan kebakaran.’
Di sinilah terletaknya kebijaksanaan pimpinan organisasi di dalam mengemudi bidang tugas penguatkuasaan dan mencari keseimbangan agar kerja-kerja penguatkuasaan tidak dilihat sebagai menyekat arus kerancakan pembangunan yang sedang berjalan.
Tiada gunanya undang-undang dipinda bagi memperuntukkan hukuman penjara mandatori jika pelaksanaan penguatkuasaan mengikut selera dan acuan elemen rasuah.
Siasatan kes pencemaran tidak boleh dilakukan secara selektif. Misalnya menekan pihak tertentu dengan ancaman tindakan penguatkuasaan yang lebih tegas, tetapi membiarkan pihak lain yang mencemar bebas berleluasa melakukan aktiviti pelupusan haram buangan toksik meskipun maklumat-maklumat yang sahih telah disampaikan kepada pihak pengurusan organisasi.
Konspirasi menjatuhkan perniagaan pihak tertentu, berkomplot dengan pencemar serta melemahkan kes siasatan dan pendakwaan perlulah ditangani dengan segera.
Kemungkinan kakitangan penguat kuasa dan pelesenan bersekongkol dengan sindiket-sindiket tertentu perlulah disiasat hingga ke akar umbi.
Pengangkutan sisa toksik keluar masuk ke negara ini juga perlulah dikawalselia dengan rapi.
Pematuhan kepada perundangan antarabangsa seperti Basel Convention perlulah dikuatkuasakan secara tegas.
Tidak guna mengeluarkan lesen yang begitu banyak kepada pihak industri tempatan untuk menjalankan perniagaan pemerolehan kembali jika buangan industri yang terjana di dalam negara ini begitu mudah dibawa keluar ke negara lain melalui sempadan atau pintu masuk.
Penyeludupan masuk sisa toksik secara berleluasa ke negara ini perlulah dilihat dari aspek ancaman terhadap keselamatan negara, bukan hanya setakat isu pencemaran semata-mata.
Kedaulatan negara kita perlu dilindungi dari ancaman bahaya sisa toksik yang begitu mudah dibawa masuk jika tiada kawalan dan pemantauan rapi pihak berkuasa.
Sekiranya gejala penyelewengan ini tidak diatasi dengan kadar segera, ia akan menakutkan pelabur-pelabur untuk melabur di negara kita ini dan seterusnya memberi impak negatif terhadap pembangunan ekonomi negara.
Oleh itu, singkirkanlah kakitangan penguatkuasaan yang gagal melaksanakan tugasan mereka, juga pimpinan organisasi lemah yang membiarkan gejala ini berleluasa.
ISMAIL FARIHIN
BUKIT BERUNTUNG,
SELANGOR.
No comments:
Post a Comment